You are currently viewing Waarom vetten onmisbaar zijn voor een goede gezondheid
vetten

Waarom vetten onmisbaar zijn voor een goede gezondheid

Er doen allerlei tegenstrijdige opvattingen en mythes de ronde over vetten. Al meer dan 50 jaar wordt ons geleerd dat we vet moeten vermijden en dat we er dik worden, maar dat is strikt genomen niet juist.

Welke positieve functies hebben vetten?

Het lichaam heeft om goed te kunnen functioneren gezonde, natuurlijke vetten nodig. Essentiële vetzuren dragen bij tot

–  een gezonde huid
–  ze zijn cruciaal bij de productie vorming van hormonen
–  een goede werking van ons zenuwstelsel
–  de opbouw van een goed werkend immuunsysteem
–  soepele gewrichten
–  opslagruimte voor energie
–  een goede werking van de cellen en de opbouw van de celwand
–  het ontwikkelen van een goed humeur
–  een gunstig gewicht
–  een positieve invloed op de werking van je hart- en bloedvaten
–  het ontruimen van giftige stoffen uit het lichaam


Wat gebeurt er als we te weinig gezonde vetten opnemen?

Door gebrek aan gezonde vetten dreigen onze cellen te verharden. Hierdoor komt de celfunctie in het gedrang.

Dit houdt in dat informatie vanuit de hersenen de cellen nauwelijks kan bereiken, dat voeding met moeite tot in de cel geraakt, dat afvalstoffen de cel niet meer kunnen verlaten en dat de cellen onderling minder met elkaar kunnen communiceren. Sluimerende ontstekingen beginnen zich op celniveau te manifesteren en de kans verhoogt op het ontwikkelen van verschillende soorten kankers, hormoongerelateerde ongemakken, overgewicht en het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Een tekort aan essentiële vetzuren staat direct in verband met het ontwikkelen van leermoeilijkheden, concentratiestoornissen, dyslexie, motorische afwijkingen en hyperactiviteit.

Onderzoek heeft aangetoond dat suppletie met vetzuren kinderen met deze problematiek kan helpen om beter te functioneren. Het is ook belangrijk dat vrouwen tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding suppletie met de juiste vetzuren tot zich nemen, omdat deze voedingsstoffen de bouwstoffen zijn voor een groeiende zuigeling.


Welke vetzuren zijn belangrijk in ons lichaam?

Linol- en linoleenzuur zijn essentiële vetzuren die we zelf niet kunnen aanmaken en dus volledig via de voeding moeten binnen krijgen.

Linolzuur wordt door een scheikundig proces omgezet naar Omega-6-vetzuur die op haar beurt een ontstekingsproces bevordert in het lichaam. Dit behoort tot het natuurlijk verdedigingsmechanisme van het lichaam.

Linoleenzuur wordt op haar beurt omgezet naar Omega-3-vetzuur.  Dit vetzuur heeft ontstekingsremmende eigenschappen. Het beschermt tegen degeneratieve ziekten zoals auto-immuunziektes ( bijv. allergieën – ziekte van Crohn – prikkelbare darm syndroom e.d..) en voorkomt bloedklontering.

Een tekort (vooral omega 3) of een overschot (vooral omega 6) is gekoppeld aan veel klachten. Denk hierbij aan:

–   Immuniteit klachten 
–   Hormoon gerelateerde klachten (PMS, endometriose..)
–   Huidklachten
–   Ontstekingen
–   Gewrichtsklachten


Wat is nu de juiste verhouding van Omega-3 / Omega-6 vetzuur?

De verhouding tussen deze twee vetzuren is ontzettend belangrijk voor een optimale werking van de celfuncties. De ideale verhouding is 1:3. Vandaag de dag is deze verhouding verschoven naar 1:20-25 welke gelijk staan aan een ongunstige Omega-3 / Omega-6 verhouding.


Waar is het fout gegaan?

  • Eten van minder vette vis.
  • Grotere inname van ontstekingsbevorderende voeding zoals suiker, zuivel, witte melen en chemische additieven in de voeding
  • Gebruik van omega 6 – rijke voeding in de veeteelt + dieren bewegen te weinig welke eveneens een nadelige invloed heeft op het vetzuurgehalte in het spiervlees.
  • Gebruik van meer margarines (rijk aan omega-6) i.p.v  grasboter of olijfolie


Welke voedingsmiddelen bevatten gezonde vetten?

  • Lijnzaadolie
  • Olijfolie
  • Walnootolie
  • Raapzaadolie
  • Rode palmolie (ideaal om te bakken)
  • Kokosolie 
  • Ghee boter
  • Grasboter (afkomstig van koeien die in de wei kunnen grazen)
  • Makreel
  • Forel
  • Sardines
  • Haring
  • Avocado
  • Noten, pitten en zaden (met mate – een handjevol per dag is voldoende)


Omega-3 supplementen

Als je niet veel vette vis eet, geen lijnzaadolie of roomboter tot je neemt. Dan doe je er goed aan om te kiezen voor een degelijke omega-3 supplement. Laat je hierbij begeleiden door een ervaren gezondheidscoach.


Hoe een tekort aan omega-3 herkennen?

Heb je vaak dorst, plas je vaak, vertoont je huid barsten (vingertoppen), merk je veranderingen in de huid (ruwe ellebogen en knieën, vlekken of donkere kringen rond de ogen, droge onderbenen, broos & droog haar, geïrriteerde hoofdhuid ), ervaar je slaapproblemen, moeite met concentreren of laat je geheugen het vaak afweten, heb je gevoelens van depressiviteit en angst?

Dan bestaat de kans dat dit te wijten is aan tekort aan omega-3 en een overvloed aan omega-6 in je dieet.

Meten is weten!

De balancetest is een eenvoudige test die je bij een therapeut kan aankopen of laten uitvoeren. Aan de hand van een droge bloedtest meet men hoe het gesteld is met jouw persoonlijke vetzurenprofiel.

Er worden 11 essentiële vetzuren onderzocht en gekoppeld aan een op maat afgestemd voedingsplan om jouw vetzuren terug op peil te brengen. Gelijktijdig weerspiegelt deze test de conditie van je rode bloedcellen, die als maatstaf gehanteerd wordt voor de conditie van de andere cellen.

Geraadpleegde bronnen

  • Webinars ‘Reset Your Health Company’
  • Webinars ‘ Power Academy’
  • Handboek ‘Holistische Gezondheid’ Sanna Ehdin
  • Nieuwsbrief ‘Optimale Gezondheid’
  • Zinzino ‘Health Protocol’
  • De voedselzandloper – Kris verburgh

Deze blog werd geschreven door Sarah Bogaerts, vrouwencoach en relaxatietherapeute. Wil je meer weten over dit thema? Je kan bij Sarah terecht voor een balancetest en gezondheidsadvies op maat.  Ook voor typische stress- of vrouwenproblemen kan je bij haar aankloppen. Sarah weet als geen ander hoe je met eenvoudige aanpassingen in je levensstijl je stresspeil of hormoonhuishouding positief kan beïnvloeden.