Tien tips om je hormonen in balans te houden

Tien tips om je hormonen in balans te houden

De wereld van onze hormonen is een boeiende wereld. Een evenwichtige hormonenbalans is belangrijk om allerlei hormonale ongemakken te voorkomen. In deze blog ontdek je tien tips om je hormonen in balans te houden. Wil je niet langer gebukt gaan onder hormonale ongemakken zoals buikvet, pijnlijke menstruaties, verterings- of blaasproblemen, hoofdpijn,…? Wil je voorkomen dat ze opduiken? Hieronder lees je hoe je dat doet.

Onze hormonen zijn gevoelig voor heel wat zaken: voeding die afwijkt van het natuurlijke, haast en spoed-syndroom, kunstlicht, stralingen, piekeren, onvoldoende nachtrust, chemische stoffen, overmatige consumptie van koolhydraten, koffie- en alcoholgebruik, pilgebruik, crash diëten, teveel veranderingen op korte tijd moeten verwerken, minder goed functioneren van bepaalde organen (bijv. lever, darmen, bijnieren…), te weinig bewegen,… Wil je een gezonde hormoonhuishouding, dan houd je hier dus best rekening mee.

Tien tips om je hormonen in balans te brengen

1. Geef je lichaam jaarlijks een reinigende detoxkuur

Zorgen dat je organen zoals lever, bijnieren, schildklier en darmen in topconditie zijn is een eerste vereiste. Dit kan je doen door 1 à 2 keer per jaar een ontzuringskuur/ detoxkuur te volgen die een inwendige reiniging van je organen inhoudt. Professionele begeleiding kan hierbij nodig zijn. Een ontzuringskuur kan ongemakken met zich meebrengen waardoor opgeven op de loer ligt. Er bestaan supplementen die je organen ondersteunen en de detox ongemakken kunnen verlichten. 

2. Kies voor een gezond voedingspatroon

De kans op het ontwikkelen van hormonale klachten kan drastisch verminderd worden door te kiezen voor een gezond voedingspatroon. Door een gezond voedingspatroon erop na te houden voeg je niet enkel jaren aan je leven toe, maar ook leven aan jouw jaren. Kies ervoor om je gewicht onder controle te houden. Buikvet is stressvet en zeer schadelijk voor je hormonenwerking.

Heb je al veel uitgeprobeerd en blijft gewicht een heikel punt? Een echt goed en gezond dieet is een dieet dat nooit eindigt. Het is een levensgewoonte die aangeleerd wordt en die het hele leven dient volgehouden te worden. De meeste afslankingskuren die op de markt verschijnen en populair zijn hebben slechts een kortdurend resultaat met een hele lijst aan negatieve neveneffecten op lange termijn voor de lever, spiermassa, nieren en de werking van het spijsverteringstelsel. Bezin voor je hiermee begint.

3. Leer je stress beheersen

Soms heb je geen flauw idee waar jouw stress vandaan komt. Soms heb je vermoeidheidssignalen van jouw lichaam genegeerd. In dat geval is het goed om ruimte te maken voor een dieper zelfonderzoek. Dat houdt in dat je op onderzoek gaat naar je vrouwelijke natuur, die op haar beurt jou de weg zal wijzen om tot bloei te komen. Zie het als een investering in de verbinding met je vrouwelijke lijf. Er ligt veel wijsheid verscholen in het prachtige, gevoelige en intuïtieve vrouwenlijf van jou. Dat opnieuw ontdekken, voelen en kunnen zien zijn onbetaalbare cadeautjes op je levenspad. Je kan dit alleen doen, maar ervaring leert dat ondersteuning van een hulpverlener de transformatie mogelijk maakt. Meestal stellen vrouwen dit soort van zelfzorg te lang uit. Er moet eerst aan allerlei randvoorwaarden voldaan zijn, voordat ze zichzelf toestaan om deze investering te doen.

Wacht niet tot jouw lichaam ziek is en tot stilstand wordt gebracht. Wacht niet tot je door verbittering je eigen behoeftes en vreugde niet meer kan voelen. Neem jezelf serieus, laat je begeleiden en maak komaf met stress en allerhande onderhuidse overtuigingen die je in een neerwaartse spiraal terecht brengen. 

4. Beweeg meer op een zachte manier

Tracht meer bewegingin je dag te brengen op een zachte manier. Activiteiten zoals yoga, zwemmen, wandelen, trappen lopen, trampoline springen, fietsen en touwtje springen kunnen al een positieve invloed uitoefenen op je hormonenbalans. Je hoeft als je niet van bewegen houdt, je niet te wurmen in een strak latexpakje om je lijf af te peigeren in de fitness. Meestal ga je dan zo hevig te keer dat je meer cortisol en adrenaline gaat aanmaken die op hun beurt een dominante en minder gunstige invloed hebben op het hormoon progesteron (relaxhormoon). 

5. Gebruik enkel natuurlijke cosmetica en schoonmaakproducten

Ga te rade bij een schoonheidsspecialiste voor natuurlijke cosmetica en kies voor natuurvriendelijke schoonmaakproducten. Chemische huishoudproducten bevatten Xeno-oestrogenen die de werking van hormonen grondig verstoren. Tracht dranken niet meer te kopen in plastiek petflessen en over te schakelen op alternatieven bijv. Aqualine watersystems of glazen flessen.

6. Ondersteun je lichaam met supplementen

Elke vrouw die worstelt met stress, hormonale ongemakken of zich in de menopauze  bevindt heeft er baat bij om dagelijks magnesium, vit B complex, Vit D extra te voorzien in de vorm van supplementen. Gezonde voeding alleen biedt onvoldoende garantie voor de opname van deze essentiele spoorelementen. Naar gelang welk orgaan minder goed functioneert kan het nuttig zijn om nog enkele bijkomende supplementen ter ondersteuning bij te nemen. Hiervoor maak je best een afspraak voor advies op maat.

7. Let op met het gebruik van medicatie

Tracht zo weinig mogelijk medicatie te nemen die je hormonenhuishouding in de war kan sturen zoals slaapmiddelen, plaspillen, bètablokkers, maagzuurremmers, antidepressiva, bloeddrukverlagende middelen en cholesterolverlagende middelen. Kies zoveel mogelijk voor natuurlijke en orthomoleculaire adviezen.

8. Voeg kruiden aan je leven toe

Informeer en ontdek wat adaptogene kruiden voor jou kunnen betekenen. Ze hebben een positieve invloed op de werking van je zenuwstelsel en reguleren je stressniveau. Daarnaast hebben ze een gunstig effect op je humeur, je bloedsuikerspiegel en je nachtrust. Het kan zinvol zijn om persoonlijk advies aan te vragen, afgestemd op jouw klachten.

9. Verwen je zelf af en toe met voetzoolreflexologie

Voetzoolreflexologie heeft een gunstig invloed op je hormonenbalans en is eveneens een weldoener voor andere organen en systemen die onderdruk staan. 

10. Zorg voor een goede nachtrust

Tot slot zorg je best voor een goede nachtrust. Heb je moeite met in- of doorslapen dan is het altijd de moeite waard om hier verandering in te brengen door je te laten begeleiden. Soms kunnen kleine aanpassingen in je leef- of voedingsstijl een grote verandering teweeg brengen. Er bestaan diverse natuurlijke supplementen, kruiden en aromatherapie die bij slaapproblemen een positieve omkering teweeg kunnen brengen. Raadpleeg eerst jouw therapeut/coach voor gebruik.

Hieruit kunnen we besluiten dat je zelf veel kan ondernemen om je hormonen te koesteren en in goede banen te begeleiden. Soms kan het nodig zijn om bijkomende medische onderzoeken te ondergaan om je hormonen of werking van een bepaald orgaan beter in kaart te brengen alvorens over te gaan tot actie. Blijf niet worstelen met bepaalde ongemakken. Zet zelf de eerste stappen en durf waar nodig professionele hulp inroepen van een expert ter zake.

Deze blog is geschreven door vrouwencoach Sarah Bogaerts. Hormonen en stress kunnen maken dat we lastig of ontvlambaar rondlopen. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Goede kennis en zelfzorg kunnen de relatie met onze hormonen en onszelf veel positiever maken.  Dat maakt een wereld van verschil. Sarahs aanbod is erop gericht vrouwen met stress en hormonale ongemakken terug op het  spoor te krijgen. Ze maakt hiervoor gebruik van zowel mentale als fysieke ondersteuning:  gesprekscoaching, relaxatie, voedings- en leefstijladvies, ondersteuning voor het lichaam met supplementen- of kruidenadvies, voetzoolreflexologie, hartcoherentie- en ademcoaching. 

Voor meer informatie kan je Sarah altijd vrijblijvend contacteren via info@sarahscoachingpraktijk.be of 0468 48 93 73. Kennismaken met Sarah en haar aanpak kan o.a. tijdens haar workshop ‘Start to relax’